Till Olle Svenning

5.9.2010.

Olle Svenning, AB, 105 18 Srockholm.

Olle Svenning, det är en rätt fantastisk kontrast, detta att på söndagar först hämta Svenska Dagbladet ur brevlådan vid grannens lada och läsa Linder, för att därefter åka till Alunda och köpa AB med Svenning i. Två världar. Frånsett din attityd till mänskligheten noterar jag, imponerad, din pålästhet. Tycka kan vi alla, men bygga tyckandet på vetande kan inte alla.

Jag har försökt arbeta en del med Bildt/Sudan, men inte kommit särskilt långt. Magnus Elving, RÅ:s kammaråklagare - jag skrev så när kammartjänare - är uppenbarligen hårt styrd av RÅ:s ledning, och denna ledning i sin tur av regeringen, dvs bl a av Bildt själv – eller är det Bildt som helt enkelt är regeringen?

Elving har varit nödtorftigt hygglig då jag per telefon har nått honom tre gånger, nu sist ca 25.8. Han tiger dock, på det där Bosse Ringholm-sättet om Inga-Britt Ahlenius: upprepar samma njet utan att variera det. Så gör bara den som har ett stenhårt nej-mandat, utan tillstånd att hoppa över skaklar.

Bildt/Sudan är förstås en oerhört känslig fråga, i valtider, och säkert är alliansen livrädd för kommentarer just nu. Men kommentarerna kan ju även, och i högsta grad, komma från Haag, och kanske Bryssel, och då kan det ta eld.

”Många har ringt”, sa Elving till mig, ”men jag säger ingenting”. Har AB ringt och fått samma svar? Har AB kommit igen? Har Elving varit på plats i Sudan? Det vet jag inte, men ingenting tyder på det.

Jag sänder dig nu min lilla dossier i ämnet, samt Kerstin Lundells bok, om du inte har den förut. Och som sagt, Linder vs Svenning, ett ganska hisnande val. Jag ber dig även gå in på min blogg, där jag är ganska flitig och har tusentals besökare:

www.svenanerpalmemordet.blogstop.com

Rikskrims otroliga döljande av de centrala, registrerade handlingarna i Palmeärendet – som du hittar allt om på bloggen - skakar. Något för t ex Cantwell att sätta tänderna i?

Din tillgivne

Sven Anér, Öster Edinge 271, 740 10 Almunge. 0174-500 66.

./. Handlingar, bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Läs sidan "Om kommentarer"