Dekorimamannen: var Anti Avsan skytten?

25.3.2010. kl 17.30.
Stabsjurist Mostad /res namnet/, Rikskriminalpolisen, 08-650 55 66.
Ärende: Dekorimamannen: var Anti Avsan skytten?

I det arbete som du och andra bedriver bör speciellt noteras handläggningen av Ai 80-93 som i 2008-versionen inte ens finns medtagen (!), som i 2009-versionen påstås vara sekretessbelagd men som hela tiden funnits i Olle Alséns ägo (självfallet eftersom han skrivit inlagan!) samt i min ägo. Till detta begär jag utförlig förklaring.

Och, som jag tidigare skrivit: hur kan 2009-versionen ha ett helt annat innehåll och en helt annan struktur än 2008? Varför är inte handlingsnumren och beteckningarna identiska, i ett ärende som enligt diarienumren inte har rörts sedan 1994? Får en myndighet stuva och ändra hur mycket som helst i, som jag har skrivit, ett liggande register?

Mitt intryck är – viket jag vid flera tillfällen har meddelat bl a RÅ – att rikskrim v e t att Anti Avsan är gärningsmannen men att rikskrim på direkta frågor från mig inte vill ta ställning. Jag kan ju fråga nu:

Sköt Anti Avsan Olof Palme? Det är en konkret och enkel fråga som nu för första gången skulle kunna få en myndighets svar? Sköt Anti Avsan Olof Palme?
Jag kämpar i denna sak för en stor sanning, och jag skräms inte av myndigheter. Uppenbarligen tycker du att det är helt i sin ordning att Palmeenhetens Edqvist ligger i nära en och en halv månad utan att, tydligen, remittera min första skrivelse till just stabsjuristerna, är det så? Jag kan inte alla era regler, det är det ni som kan.

När granskningskommissionen 1994 fick sitt uppdrag från regering och riksdag att en gång för alla och ”med största möjliga öppenhet” granska detta stora ärende så väljer i dag, långt senare, den svenska rikskriminalpolisen, i samråd med alla andra instanser i sammanhanget, att tillämpa största möjliga slutenhet; detta är beklämmande. Men jag tror inte att jurister skulle agera på detta osannolikt fördröjande sätt om de inte kände namnet på mördaren. Har jag fel? Frågar jag ärerörigt? Tala i så fall om det för mig. I klartext! Jag avvaktar utlovad rapport samt begärda handlingar!

Sven Anér, Karlsrogatan 85 A, 752 39 Uppsala. 018-15 12 79.

Bjästa-fallet Linnea upprör, men det är som om oron fastnar i det otroliga. Det verkar som om vuxna människor har gått omkring och trott att Linnea varit införstådd med ett samlag under de vidrigast tänkbara omständigheter, och att hon därmed förtjänar epitetet ”hora”. Ungdom i dag vet inte alltid vad ”hora” betyder, men deras föräldrar gör det, sannerligen. Psykologutred i botten, inte minst föräldrarna på Facebook! SA.

1 kommentar:

  1. Svaret är ett absolut nej. Avsan var inte skytten.

    SvaraRadera

Läs sidan "Om kommentarer"